niedziela, 30 marca 2014

Ochota na Verdiego


Bywa, że dopada mnie znienacka ochota na Verdiego. Organizm domaga się po prostu kolejnej dawki muzyki, bez której operę jako gatunek trudno mi sobie wyobrazić. Są operofile, którym Verdi zupełnie nie jest do życia potrzebny, mało tego, niektórzy krzywią się z odrazą na sam dźwięk tego nazwiska. Ze mną jest tak, że od czasu do czasu  potrzebuję maestra z Busseto i nie musi to być od razu „Otello” czy „Falstaff”. Tylko jednego jego dzieła nie lubię, a wręcz mnie ono drażni, ale poza „Aidą” mogę wysłuchać wszystkiego, nawet tych oper, które sam autor nazywał owocami „lat galer” zaś nielubiący go ludzie do dziś określają terminem „włoskie umpa-umpa”. Nie przerażają mnie niedoskonałe libretta (niektóre są rzeczywiście okropne, wręcz idiotyczne i nie chodzi wcale … sami wiecie o co) – dobrze wykonany Verdi to zawsze dla mnie przyjemność niezwykła. A właśnie teraz co raz trudniej o spełnienie tego warunku, bo prawdziwe głosy verdiowskie stały się rzadsze niż diamenty. Z paniami sytuacja nie jest jeszcze alarmująca (zwłaszcza sopranów trochę mamy) , ale wśród panów posucha już doskwiera mocno. Zdarzają się pojedyńcze dobre role, czasem ktoś wzbudzi nadzieję na przyszłość lecz ogólnie nie ma się z czego cieszyć. Jak już kilkakrotnie deklarowałam wierzę, że to taki moment w historii operowego wykonawstwa i że będzie lepiej. Tym niemniej trafienie na świetny muzycznie spektakl Verdiego nie zdarza się dziś często. Dlatego trzeba się cieszyć  z rzeczy małych i doceniać te tylko niezłe.O takim przedstawieniu będzie ten post.  

„Nieszpory sycylijskie” wystawiono w szczególnych okolicznościach:  premiera odbyła się 17.03.2011 jako część obchodów 150-tej rocznicy zjednoczenia Włoch. Specjalne było także miejsce: Teatro Regio w Turynie, pierwszej stolicy zjednoczonego państwa. Widz nieznający tych realiów mógłby się poczuć nieco zdziwiony olbrzymią flagą narodową w roli kurtyny (tudzież wstążkami w jej barwach w klapach garniturów muzyków), wyświetlaniem fragmentu konstytucji na finał, hymnem zagranym na wstęp i zaśpiewanym z całego serca przez chór i publiczność. Wszystko to ma pewne znaczenie ze względu na temat opery i sposób jej pokazania na scenie. Mamy na niej współczesną Sycylię napadniętą przez nienazwanych agresorów zaś wydarzenia relacjonowane są przez media, czego rezultat widzimy na dwóch wielkich ekranach z tyłu. Są dziennikarze, podtykający mikrofony protagonistom i wszędobylscy kamerzyści. Najciekawiej wypadł pomysł na słynne bolero Eleny w piątym akcie – nie są to wcale własne słowa bohaterki, ale tekst jej narzucony, odczytywany przez nią z „żywego promptera” i transmitowany jako wywiad przez telewizję. Widzimy też doskonale w jaki sposób zarówno Monforte jak i Procida manipulują masami, oglądamy przemówienia i gabinety władzy. Wszystko to ma swoją wewnętrzną logikę i spójność, moje wątpliwości wzbudził tylko jeden obraz. Mogę zaakceptować, że Procida śpiewa swą piękną arię „O tu, Palermo” na złomowisku z wrakami samochodów w tle, w końcu partyzant ukrywa się, gdzie może. Tyle, że potem wpadają tam miejscowe dziewczyny w strojach ślubnych (zbiorówka jak w sekcie Moona? weselisko na śmietniku?)  i odbywa się umiejętnie podsycone przez Procidę starcie między lokalsami a żołnierzami okupanta. Ogólnie jednak efekt koncepcji reżyserskiej Davide’a Livermore można uznać za dobry. Muzycznie, ku własnemu zdumieniu największy problem miałam z dyrygowaniem Gianandrei Nosedy – energicznie, owszem, było, ale zginęła gdzieś verdiowska długa fraza, zabrakło oddechu. Może to także koncepcja, może miało być dziarsko – jeśli tak, mnie się to nie bardzo podoba. Wokalnie najsłabszym punktem wieczoru, ale i tak trzymającym poziom okazał się Franco Vassallo  - głos troszkę zduszony i brzmiący matowo – baryton nie miał wyraźnie najlepszego dnia. Gregory Kunde od kilku lat mnie zaskakuje udowadniając, że śpiewak nie musi wcale dysponować potężnym instrumentem, żeby dobrze wykonywać mocniejsze z verdiowskich ról. Wystarczy nośność, dźwięczność i właściwa, otwarta góra, oraz, oczywiście inteligencja i muzykalność. Kunde nie należy do tenorów wymarzonych w partii Arriga, ale prezentuje się w niej lepiej niż tylko nieźle. Ildar Abdrazakov to chyba najmłodszy Procida, jakiego kiedykolwiek widziałam i jego wieku w tej inscenizacji nie starano się tuszować. Słusznie – przywódcy bywają młodzi. Rola, napisana dla basso cantante nie wymaga najgłębszych, słowiańskich czeluści najniższego rejestru i Abdrazakov czuje się w niej znakomicie. Podobnie, jak Maria Agresta w morderczej partii Eleny, co stanowi dla mnie pewne zaskoczenie. Agresta miała wystapić w drugiej obsadzie, ale zaraz po premierze rozchorowała się gwiazda, Sondra Radvanovsky i młoda artystka zaśpiewała prawie wszystkie spektakle. Pokazała się od najlepszej strony – nie próbowała zabijać głosem i nie forsowała swego średniej wagi sopranu, ale zaprezentowała dobre legato i precyzję intonacyjną, zas jej bolero, jedna z najbardziej zdradliwych i trudnych do wykonania arii sopranowych było jednym z najlepszych, jakie słyszałam w życiu!









10 komentarzy:

  1. Ogromnie cenię tego amerykańskiego śpiewaka. Gregory Kunde to właśnie dla mnie przykład prawdziwego Artysty. Śpiewaka zdyscyplinowanego i oddanego muzyce, zawsze bardzo świadomego stylu. Nawet jeśli same warunki wokalne nie są olśniewające to jego interpretacje rekompensują te "braki".
    I jak świetnie prowadzi i rozwija swoją karierę! Ostatnio znakomity, moim zdaniem, Gustaw w "Balu maskowym" i Otello Verdiego, w planach inne ciekawe role. Jednocześnie nie porzuca bel canto, by wspomnieć o Pollione u boku Sondry Radwanowskiej w następnym sezonie w Barcelonie...
    Papageno, może poświęcisz osobny wpis temu śpiewakowi? Warto o nim pamiętać zwłaszcza, że nie trafia na okładki pism, nigdy go nie rozpieszczał biznes muzyczny itp. Robert.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gregory Kunde był bardzo dobry, moim zdaniem w partii Polliona w koncertowym wykonaniu "Normy" w Filharmonii Narodowej w Warszawie w roku 2010 (o ile dobrze pamiętam). Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to przypadkiem nie był Zoran Todorovich?...Robert.

      Usuń
    2. W krótkim odstępie czasu w Filharmonii Narodowej były dwa koncertowe wykonania "Normy" - jedno w ramach koncertów abonamentowych Filharmonii, a drugie w ramach Festiwalu "Chopin i jego Europa". Zoran Todorovich był Pollionem w jednym, a Gregory Kunde w drugim wykonaniu (lub odwrotnie). Jola

      Usuń
    3. Zoran Todorovich - Pollione w "Normie" w dniu 5 marca 2010 r. w FN w Warszawie
      Gregory Kunde - Pollione w "Normie" w sierpniu 2010 r. w FN w Warszawie. Jola

      Usuń
    4. Dzięki, Jolu za doprecyzowanie!

      Usuń
  3. Może post będzie, ale nie w najbliższym czasie. Rzeczywiście Kunde dziwnie jest lekceważony przez media i podejrzewam, że zawiniły tu niestety "standardy Gelba", które dotyczą także mężczyzn. Z widowni teatralnej Kunde prezentuje sie dużo lepiej niż na wielkim ekranie. Żałuję bardzo, bo chociaż wolę raczej ciemniejsze głosy, podziwiam go i szanuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepraszam za off, ale tak śledząc następny sezon w Europie zauważyłem mocny powrót Aleksandry Kurzak po przerwie macierzyńskiej. Dwie serie w ROH (Rigoletto i Turek we Włoszech), Traviata w berlińskiej Deutsche Oper, Maria Stuarda w paryskim TCE (jeszcze nie ma sezonu w necie), koncertowa wersja "I Capuleti e i Montecchi" Belliniego z Garanczą w Baden-Baden, "Córka pułku" w Barcelonie...Imponujące plany!
    Zaskoczyło mnie, że Piotr Beczała został w przyszłym sezonie "zesłany" do drugiej obsady w "Cyganerii" w Covent Garden...
    No i co tu dużo gadać: wielkie wydarzenia dla polskiej opery. "Król Roger" w ROH !
    Robert.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyszły sezon to temat rzeka... Bardzo jestem ciekawa, czy głos Kurzak po porodzie zacznie rosnąć, jak to było u Netrebko. Dla mnie pierwsza możliwość sprawdzenia to koncert w Warszawie, 15.06.
      Druga obsada to nie zesłanie - czasem gwiazdy same ją wolą.Pozycji już zdobywać nie muszą a stres dużo mniejszy.Kwiecień też będzie w Met śpiewał drugiego Almavivę (jak zwykle wymieniając się z Matteim).
      Żałuję bardo, że w ROH nie zdecydowano się na transmisję tego "Rogera", ale ja, jeśli los nie ma innych planów z pewnością tego nie przepuszczę. O rolę tytułową można być całkowicie spokojnym, ale jestem ciekawa dyrygowania Pappano i reżyserii Holtena. Już za rok... Swoja drogą - pewnie, ze względu na to, że jestem fanką Kwietnia można mi zarzucić brak obiektywizmu, ale jego zasługi dla renesansu "Rogera" na świecie są nie do przecenienia. A w 2017 Met!
      Czekam jeszcze na "Nozze" w Theater am der Wien, bo Almavivę śpiewać ma Stephane Degout, dla którego zniosę nawet okropną produkcję.No i wiadomo -BSO. Bilety pozamawiałam, zobaczymy. Nie ma jeszcze planu transmisji internetowych, czekam .

      Usuń
    2. Jasne, dlatego napisałem o "zesłaniu". Choć...drugie obsady w Londynie to często rzeczywiście "drugie obsady" w przeciwieństwie do np. Met. Ale może rzeczywiście to było życzenie P. Beczały a nie dyrekcji.
      Transmisji "Rogera" nie będzie, ale czasem ROH nie transmituje do kin, a jednak potem wydaje przedstawienie na DVD.
      Tak, temat-rzeka jeśli idzie o przyszły sezon. I z tego co dotąd ujawniono zdecydowanie najciekawiej jest w Londynie. Ale np. wielbiciele Anji Harteros mogą się nacieszyć jej śpiewem w Berlinie - Tosca, Ariadna na Naxos i Lohengrin... Robert.

      Usuń